הרהורים על משפחה וילדים

על הפרת זכויות הילד והמשפחה בישראל

יש לכם ADHD? יתכן כי לא תקבלו רשיון נהיגה בעתיד

Posted by הרהורים על משפחה וילדים ב- דצמבר 13, 2009


למרות שידוע כיום כי לא קיימים כלים מדעיים לאבחון הפרעות קשב וריכוז וכי אלו שאובחנו בטעות כלוקים בתסמונת, הינם אנשים נורמאליים לחלוטין הרי שעתה יצא מחקר מתייג חדש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נהגים שאובחנו כלוקים בתסמונת יתקשו בקבלת רשיון נהיגה בעתיד, מאחר ויוגדרו כנהגים מסוכנים בשוגג.

אגב, המחקר בקטע העיתון המצ"ב לוקה בחסר ומוטה מראש מכמה טעמים:

1. מחקר סטטיסטי בלתי תלוי צריך להתבצע על מדגם אקראי של נהגים כאשר ההנחה היא שקיימים מתוכם כאלו בעלי ADHD, ולא על מדגם לא אקראי כפי שבוצע במחקר הנוכחי, בו מראש נבחר קהל היעד של 67 נהגים (אגב, המדגם קטן מדי למחקר מורכב מן הסוג הזה)

2. מחקר נקי יש לבצע כאשר החוקר אינו יודע מראש אם הנהג אותו הוא בודק אובחן כלוקה בתסמונת ורק לאחר ניתוח הממצאים יש לברר אם יש קשר בין תוצאות המבחן לאישיותו של הנהג. במחקר הנוכחי, החוקרים ידעו מראש מיהו הנהג אותו הם בודקים ולכן יתכן כי הייתה כאן הטיית מחקר על מנת שיתאים להשערות שהוגדרו מראש.

3. המדגם קטן מדי ביחס למורכבות המחקר, ויתכן כי לא נבדקו משתנים נוספים המשפיעים על תוצאת המחקר כמו זמן נהיגה על הכביש (נהגי משאיות עושים יותר קילומטראז' ולכן מן הסתם עושים יותר תאונות)

המסקנה: הורים, תחשבו טוב לפני שאתם שולחים את ילדיכם לאבחונים מן הסוג הזה, משום שקיים סיכוי שאבחונים כאלו יחבלו בסיכוייהם של ילדיכם להתקדם בעתיד.

עוד על הסכנות הטמונות באבחון שגוי של הפרעת קשב ריכוז ובמתן ריטלין:

13 תגובות to “יש לכם ADHD? יתכן כי לא תקבלו רשיון נהיגה בעתיד”

  1. יובל said

    מדובר בשקר – המדענים והחוקרים מבצעים את אותם הטעויות בנהיגה – והבעיה איננה נובעת מתיוג אלא משינוי החינוך בבתי הספר לחינוך עיוני .

    כולם רוצים להיות פרופסורים ואילו פרופסורים הם אנשים שמזניחים את הגוף שלהם כדי לפתח את המוח ומשתמשים בו ככלי רכב אשר על ידו הם משנעים את הראש ממקום למקום …
    נשמע הזוי הצחקתם אותי האם ראיתם פעם פרופסורים רוקדים בדיסקוטק – כאשר תראו תגלו שמה שכתבתי נכון הוא .

  2. neliron said

    את השיכורים ונהגים עם רשימת תאונות לא מורידים ,מחפשים עוד שעיר לעזעזל קודם שיטפלו במה שצריך מדינת חלם טוב שהבאת לצומת ליבי
    עכשיו אני מבינה למה ביטוח לאומי רושם נכה הפרעות קשב וריכוז ולא נחנק מנקנקיה ואחרי זה להגדיר כבעיה נפשית מדינה של הפרעות אצל איריס מנור מקבלים אישור ללא איבחון

  3. עירא said

    רונית, אחלה הפחדות מארגנים לנו הסיינטולוגים, אבל מה עם קצת אמת ואיזון במקום עריכה מגמתית? אני מכיר המון מקרים של אנשים שחייהם ניצלו או השתפרו פלאים בעזרת ריטלין, לצערי ראיתי גם מקרים שבאמת חילקו מהר מדי מרשמים. לא הכל שחור ולבן.

    מצד שני אני עדיין מחכה שאיזו אמת גדולה וחשובה למען העולם (או פיתוח מדעי/טכנולוגי) יצא מכנסיית הסיינטולוגיה המהוללת שלך.

    • רונית said

      עירא,
      מי שמפחיד כאן זה משרד הרישוי. לוקח ריטלין? לא תקבל רשיון נהיגה. זו כתבה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לא של הסיינטולוגים.

  4. chellig said

    זה קשקוש מגמתי ונבער.

  5. Ira said

    ומה עושים בעירית גבעתיים?

  6. הרהורים על משפחה וילדים said

    בעירית גבעתיים? עפ"י מה שנאמר לי, הם בד"כ לא עושים שום דבר בשום נושא, תשאל את ראש העיר המקובע, מר ראובן בן שחר.

  7. עירא said

    "הרהורים" היקר(ה), אני עדין לא מבין איך נכנסה עריית רמת גן לעניין. האם ראש העיר שם מתערב בהחלטות משרד הרישוי על פסילת רשיונות?

    IsraelSocial – המחקר אכן נראה כראשוני, אי אפשר לדעת את הנתונים האלו בלי לקרוא את המחקר המרקורי, ואני מורגל לגלות שכל קשר בין מחקר ובין מה שכותבים עליו בעיתונות היומית מצוץ.

    יחד עם זאת אני יכול להעיד ממדגם קטן של שלושה אנשים מהיכרות אישית שהטיפול של מאובחני ADD בריטלין/קונצרטה אכן מסייע לנהיגה יותר רגועה, שמירה על מהירות חוקית ושמירת מרחק, האימפולסיביות יורדת גם בהתנהגות בעקיפות וכדומה, אז אני מאמין שיש בהחלט מקום להאמין שהמסקנות לא מופרכות לחלוטין. עדיין, לא מדובר במשהו שלא ניתן לטיפול.

    בנוסף, נתקלתי במחקרים אחרים (לא עם מדגמים הרבה יותר מוצלחים בגודלם) שהראו קורלציה גנטית לנהיגה גרועה במספרים הרבה יותר משמעותיים – עד שליש מהאוכלוסיה, זה הרבה מעבר למאובחנים ב-ADD, ויש קורלציה גנטית גבוהה לגן אחד ספציפי, אז בואו נסכים שכנראה הפתרון הוא לא לפסול את הרשיון לעשירית או שליש מהאנשים, אלא לעבור למכוניות נהוגות אוטומטית מה שיותר מהר. כל הידע, הציוד והתוכנה קיימים, נשאר רק להפיץ אותם בצורה נרחבת כדי להוריד את מחירם. אני מקווה שבעוד עשור נראה כבר ש-10-30% מהמכוניות לא ינהגו יותר ע"י אנשים, החיים יהיו הרבה יותר בטוחים בדרכים.

  8. עירא said

    ישראסוציאל, "מותר האדם מהבהמה אין".

    אבל בכל מקרה אנחנו לא מדברים כאן על יצר שאפשר להתגבר עליו, אנחנו מדברים כאן על מוח שיש לו בעיה להתמודד עם כמות גדולה של גירויים והפרעות. אם אין לך מושג מה זה ADD או איך זה מרגיש להתמודד עם זה, אז אני מבקש שתלכ(י) ללמוד על הנושא. לא מדובר כאן במשהו שאפשר "לרצות" אותו לתוך ארון, זה משהו שקשור בקצבי ירייה של נוירונים וקליטת היריות האלו. ADD איננה קללה, זה כלי נהדר ליצירתיות והומור ועשרות תכונות מצוינות, אבל זו גם מעמסה מסוימת והתמודדות לא קלה בתפקודים מסוימים, ובאופן מובהק מתילפנידאט עוזר לפחות לחתי מהמאובחנים בשימוש נכון. אני לא אכנס כאן לעוד פרטים מזה.

    מה שכן, אני אסכים שלהכניס את זה לחוק כעילה לפסילת רשיון זו חוצפה שאין כדוגמתה. ADD שאינו מטופל עלול (לא חייב) להפוך נהג לגרוע, אבל לאו דווקא נהג מסוכן. הרבה יותר מסוכנים האידיוטים שמצפצפים על העולם כדרך חיים וחינוך, או נוהגים שיכורים.

    לגבי "סמים פסיכיאטריים" בהכללה גורפת, זו לא שטות מוחלטת אבל בהחלט הגזמה. יש תרופות יותר בדוקות מאחרות, עם יותר שנות שימוש מוכח, משוב סטאטיסטי והבנה על דרך הפעולה מאשר תרופות אחרות. לעשות הכללה כזאת זו רשעות מגמתית ואינה נצמדת לשיקולים מדעיים טהורים, אבל ממש לא בא לי להתווכח על זה.

  9. עירא said

    עכשיו אתה מכניס מילים לפי, וזו שיטת ויכוח שאינני מעריך. אמרתי שחלק מהמאובחנים ב-ADD נוהגים גרוע או מהר מדי, ואתה אומר שכל מי שנוהג גרוע על הכביש צריך טיפול פסיכיאטרי. אם אתה רוצה להמשיך את הקו הזה, אני עוזב את הדיון.

    יחד עם זאת, אם אתה בא בגישה שאבחון דכאונות, סכיזופרניה והפרעות קשב הם המצאות לא מדעיות לצרכי התעשרות, אז אין לנו בכלל קרקע משותפת לדון בה. אני מציע לך לקרוא ספרות מקצועית בנושא, או את הפוסט המצוין של חלי בנושא לכל הפחות. הכחשה גורפת שכזו נובעת רק מאטימות, חוסר אמפתיה או שניהם (קרי סיינטולוגיה).

    • הרהורים על משפחה וילדים said

      מצויין במאמר הזה כי המחקר לא מקצועי. הוא בדק מראש מי לוקה לכאורה בהפרעת קשב, ולאחר מכן בדק אם ה"לוקים" נוהגים גרוע יותר. מחקר מדעי נכון צריך להיות בלתי תלוי, כלומר לחוקרים אסור לדעת מראש אם הנוהגים לוקים בהפרעה, וכן המדדים לבדיקה צריכים להיות אוביקטיבים, קרי מכומתים, שניתן לכמת אותם.

      איננו סיינטולוגים, למעשה הרוב המוחץ של המתנגדים לרעלים הללו אינם קשורים כלל לסיינטלוגיה, אבל אתם כל הזמן מתעקשים לקשר אותנו ואת האחרים לסיינטולוגיה שאיננו יודעים כלל מה האג'נדה שלה, למעט זה שהיא מתנגדת לפסיכיאטריה. זו נראית לכם כדרך טובה להתחמק מתשובה ענינית. כדאי שלא תרוץ לסמן אנשים כסיינטולוגים רק משום שהם חולקים על השיטה שלכם.

      כדאי לך לקרוא יותר מאמרים באנגלית ולהבין שמספר לא מבוטל של מחקרים קבע שפלסבו יעיל באותה מידה, רק שלפלסבו אין תופעות לוואי קשות…
      אם היית מעמיק קצת יותר, ולא הרבה, היית יודע שמעולם לא בוצע מחקר תרופתי על ילדים, ובוודאי לא מחקר על ההשפעות השליליות ארוכות הטווח של הסמים הללו, כך שסמים אלו מסוכנים שבעתיים לילדים.

  10. עירא said

    הרהורים היקר(ה), אני קראתי מחקרים. ואם היה לריטלין ערך כמו פלאצבו, הוא לא היה מאושר לשימוש ע"י ה-FDA.

    הבעיות עם ריטלין אינן בטיפול ב-ADD, אלא בטיפול לא נכון (מינון יתר ו/או ליווי לקוי של הנטילה בהדרכות ואימון) ובאבחון לקוי. הרבה מורות שלא בא להן להתעסק עם ילד שמפריע שולחות את ההורים לאבחון לא מקצועי שדוחף לילד רגיל סמים מיותרים.

    לגבי שאר הדברים שעושה עולם הפסיכיאטריה לאנשים, לטוב ולרע -כן, זה תחום בעייתי ופחות מדויק משאר סוגי הרפואה. הפסיכיאטרים היום הם איפה שהיו המנתחים לפני מאתיים או שלוש מאות שנים, ולצערי היחס שלהם לחולים לפעמים לוקה. זה לא אומר שהם לא מסוגלים לעזור לפחות לחלק מהחולים חלק מהזמן, ולחלק מהחולים לפתור קליל את הבעיות. ראיתי אנשים שהצליחו להרים את החיים שלהם ולשנות אותם מקצה לקצה, ואין לי ספק שהתרופות עזרו להם, ואני מכיר גם כאלו שקיבלו טיפול גרוע ושגוי ונדפקו לתקופה ארוכה אם לא לשארית חייהם. לשמחתי רבים השינויים לטובה מאשר השינויים לרעה. אני לא ממליץ לכל אחד על פסיכיאטריה חלילה וחס, אבל אני לא פוסל אותה על הסף בצורה כזו.

    ולגבי ההשפעה על ילדים – לא חיפשתי מעולם מחקר לגבי ילדים, זה נכון, אז אין לי מושג כמה זה נחקר. מצד שני התרופה בשוק כבר למעלה מ-40 שנה. אם היו בעיות איתה סביר שהיינו כבר שומעים על זה, גם בלי מחקר מדעי.

כתיבת תגובה