הרהורים על משפחה וילדים

על הפרת זכויות הילד והמשפחה בישראל

משרד הסעד מתעלל בחסרי ישע החוסים בקיבוץ עין השלושה

Posted by הרהורים על משפחה וילדים ב- אפריל 16, 2010


בתכנית שתולים בהנחייתה של אורלי וילנאי, נשלח השתול יובל אזולאי להיות מטפל בפנימייה של משרד הרווחה בשם "מעון השלושה". זהו מוסד סגור של נערים אוטיסטים הסובלים מפיגור קל-בינוני בקיבוץ עין השלושה. כבר בתחילת עבודתו מגלה יובל כי הדיירים האוטיסטים סובלים מיחס משפיל ואלים מצד המדריכים בפנימייה. למרות שהתעללות במוסד זה נחשפה ופורסמה בעבר באמצעי התקשורת, משרד הסעד לא עשה דבר בנדון. בהמשך מגלים אנשי צוות שעבדו בעבר בפנימיה שגם מנהל הפנימיה, הפסיכולוג אליאס בייסרמן ידע על האלימות והתעלל בעצמו בחוסים.

האוירה הפסטורלית בקיבוצים מטעה את הצופה מבחוץ. התעללות בילדים במוסדות משרד הרווחה בקיבוצים אינה דבר חדש. נזכיר את מקרי ההתעללות האחרונים במוסדות אלו, כולם נחשפו ע"י התקשורת ולא ע"י משרד הסעד:

  • התעללות בחוסים במעון "אתגר" בקיבוץ להבות חביבה, אלימות אותה חשפו אמנון לוי וצוותו, ואשר בעקבותה התנקם משרד הסעד באמנון לוי והגיש נגדו תלונה במשטרה בגין הפרה לכאורה של חובת הדיווח. בקישור הזה וגם בקישור הזה.
  • חשיפת התעללות בילדה באותו מעון, מעון השלושה בקיבוץ עין השלושה לפני מספר חדשים. כאן בקישור הזה. למרות החשיפה משרד הרווחה לא עשה דבר בנדון.
  • קיבוץ הרדוף הוא קיבוץ אשר דוגל במזון אורגני, טבעי, אך במקביל מנהל בשטחו פנימיה של משרד הרווחה בשם פנימיית טוביה בה כופים על הילדים ליטול סמים פסיכיאטריים קשים במיוחד, עתירי רעלים. אלו רעלנים שהורסים את המערכת החיסונית בגוף וגורמים לתופעות לוואי חמורות ובלתי הפיכות. קיבוץ הרדוף, אם כן, גורס באמצעים טבעיים כלפי הציבור בחוץ אך בתוך הקיבוץ הוא מתנהל בצורה הפוכה, עם שימוש בהרבה כימיקאלים. כאן בעדותה של אלה, נערה ששהתה בפנימיה.

בכתבה על מעון השלושה אומר שר הרווחה יצחק הרצוג כי "החשיפה של התקשורת חשובה כדי לתקן עיוותים". בכך מודה השר בעקיפין כי לא קיים פיקוח נאות של משרד הרווחה על המוסדות שלו וכי התקשורת הכרחית לחשיפת העוולות כנגד החוסים חסרי הישע. השר מציין כי מדובר ב"עיוותים" אבל אם היה מתיר לתקשורת להכנס באופן חופשי למוסדות הללו היה מגלה כי לא מדובר ב"עיוותים" אלא בדפוס התנהגות שחוזר על עצמו במוסדות רבים של משרד הסעד. העובדה כי השר אינו מתיר לתקשורת להכנס לפנימיות, לחשוף את האמת עד תומה וממשיך במנגנון ההסתרה, תומכת בחשד הכבד שעולה כי מדובר בשיטה ולא ב"עיוות", ולכן יש הכרח להקים באופן דחוף גוף בקורת חיצוני ובלתי תלוי שיפקח על פעילות מוסדות הסעד משום שמנגנון הפיקוח במשרד הרווחה כשל בתפקודו וכי דוחות הבקורת הפנימיים של משרד הסעד עליהם עברנו אינם עוסקים כמעט בהתעללות בחסרי ישע אלא רק בעניני כספים וכח אדם.

קישורים נוספים:

צפו בתחקיר שתולים אמש:

כתיבת תגובה