הרהורים על משפחה וילדים

על הפרת זכויות הילד והמשפחה בישראל

נשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא: הוראת המדעים בישראל בקריסה

Posted by הרהורים על משפחה וילדים ב- דצמבר 15, 2010


פרופ' פרץ לביא. ''שנים רבות של הזנחה וסדר עדיפויות מעוות''בראיון ל"הארץ" מזהיר הפרופ' פרץ לביא: "הוראת המדעים היא נושא קיומי למדינת ישראל ואנחנו טומנים את הראש".

מאת אור קשתי | עיתון הארץ

"הוראת המדעים במדינת ישראל נמצאת בקריסה", כך הזהיר נשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא, בראיון ל"הארץ". לדבריו, בשנים האחרונות נרשמה ירידה חדה ברמת הידע של הסטודנטים המתקבלים לטכניון, בעיקר במקצועות בסיסיים כמו מתמטיקה, פיזיקה וכימיה. "סטודנטים המתקבלים לטכניון על סמך הציונים בבחינת הבגרות והישגיהם בבחינה הפסיכומטרית אינם מוכנים ללימודים אוניברסיטאיים", קובע פרופ' לביא.

התבטאותו החריפה של נשיא הטכניון באה על רקע פרסומן בשבוע שעבר של תוצאות מבחן פיז"ה הבינלאומי, בו הגיעו תלמידי ישראל למקום ה-41 מבין 64 מדינות במבחנים במדעים ובמתמטיקה. אולם לא מדובר רק בכך, אלא גם בצמצום רב-שנים במספר התלמידים הלומדים וניגשים לבחינות בגרות במקצועות מדעיים. לדבריו, "80% מתלמידי התיכון שניגשים לבחינת הבגרות כלל אינם לומדים פיזיקה או מקצוע מדעי אחר".

"מי היה מאמין שתלמידי ישראל יגיעו במבחן במדעים (במסגרת מבחן פיז"ה – א"ק) אחרי דובאי וקרואטיה, ושר החינוך יתגאה בהישג הזה, המבוסס על כך שעלינו שלושה מקומות בהשוואה למבחן הקודם?", אומר פרופ' לביא. "הוראת המדעים היא נושא קיומי למדינת ישראל ואנחנו טומנים את הראש".

באשר לירידה במספר התלמידים הלומדים מקצועות מדעיים, הוסיף נשיא הטכניון כי "התלמידים נמלטים למקצועות צדדיים, אזוטריים לפעמים, שאין להם שום קשר למדעים. מדובר במקצועות קלים יותר, שהתלמידים מעדיפים אותם. בלי חשיבה קדימה, הזנחנו את מקצועות הליבה המדעיים – מתמטיקה, פיזיקה, כימיה וביולוגיה".

פרופ' פרץ לביא: "שנים רבות של הזנחה וסדר עדיפויות מעוות"

במבחן פיז"ה האחרון התברר כי ישראל נמצאת בתחתית השליש השני של המדינות במקצועות המתמטיקה והמדעים. במתמטיקה היה הציון הממוצע של תלמידי ישראל 447 נקודות – בהשוואה לממוצע הבינלאומי של 496 נקודות, ובמדעים 455 נקודות לעומת 501 נקודות. בשני התחומים, שיעור התלמידים המצטיינים בישראל הוא כמחצית מהנתון הבינלאומי המקביל, ואילו שיעור התלמידים הנמצאים ברמות הבקיאות הנמוכות ביותר גבוה בהרבה מהנתון המקביל.

"גם אם לכאורה אין קשר בין אסון השריפה בכרמל לבין תוצאות תלמידי ישראל במבחן פיז"ה הבינלאומי", אומר פרופ' לביא, "הרי שני האירועים משקפים מציאות דומה שהיא תוצאה של שנים רבות של הזנחה וסדר קדימויות מעוות במדינת ישראל. לצערי, תוצאות מבחן פיז"ה מצביעות על כך שאין במערכת החינוך הוראת מדעים ברמה גבוהה. אסור לנו להביט מנגד".

על רמת הסטודנטים המתקבלים לטכניון, אמר פרופ' לביא כי "בשנים האחרונות אנו עדים בטכניון, כמו באוניברסיטאות אחרות, לירידה מתמדת במספר הפונים ללימודים בפקולטות המדעיות, וגרוע יותר – לירידה גדולה ברמת הידע במדעים של כלל המועמדים. סטודנטים המתקבלים לטכניון על סמך הציונים בבחינת הבגרות והישגיהם בבחינה הפסיכומטרית אינם מוכנים ללימודים אוניברסיטאיים, שכן הידע שלהם במתמטיקה ובפיזיקה לוקה בחסר". הוא ציין כי "אנחנו משקיעים בשנה הראשונה משאבים גדולים בהשלמת החוסרים של הסטודנטים. בעשור האחרון הבעיה הזו מחריפה".

בשבוע האחרון פורסם ב"הארץ" כי 42% מהמורים בעלי תואר אקדמי המלמדים מתמטיקה בחטיבה העליונה לא למדו את התחום בלימודיהם הגבוהים. זאת, בהתבסס על דו"ח פנימי שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אשר הועבר גם לבכירי משרד החינוך. בנוסף התברר כי ל-6% מכלל המורים למתמטיקה בתיכונים אין כל השכלה אקדמית.

כמו כן, לפני כמה ימים פורסם כי 30 מתמטיקאים המלמדים באוניברסיטאות שונות בארץ, הזהירו את שר החינוך מפני תוכנית הלימודים החדשה במתמטיקה בחטיבות הביניים אשר הוגדרה "גרועה באופן שערורייתי".

ממשרד החינוך נמסר כי "בשנתיים האחרונות פועל המשרד כדי לקדם את מקצועות המדע, ובכלל זה לעודד תלמידים ללמוד מקצועות מדעיים מוגברים". בין השאר, מציינים במשרד, נערך מפגש עם המוסדות להשכלה גבוהה, במטרה לקדם תוכנית עתודה בתחום המדעים; ניתנה תוספת שעות ועודכנו תוכניות הלימודים המדעיות.

קישורים נוספים:

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: